Jak zbudować markę premium w sieci? Część I

Jeśli nie znasz swojej Persony, niemal wszystko dzieje się poniżej twojego poziomu świadomości. Dotyczy to zawodu terapeuty, psychologa, szkoleniowca trenera, jak również właściciela firmy, menadżera, prezesa, lekarza, malarki, fryzjera, prawnika, architekta, jednym słowem dotyczy to nas wszystkich.

 

Doświadczeni marketingowcy pokazują Personę jako narzędzie do budowania idealnego profilu klienta https://paweltkaczyk.com/pl/persona-narzedzie-budowania-marki/.

 

Natomiast w moim procesie budowania tożsamości marki osobistej, wydobywam na światło Personę do łatwiejszego zrozumienia „dramatu – sztuki”, w której każdy właściciel bardziej świadomie lub nie, odgrywa różnorakie role.

 

Persona

 

W starożytnym teatrze, aktorzy używali masek. Greckie słowo określające maskę to Persona. Jeden aktor, używając kliku masek odgrywał wiele ról, podnosząc odpowiednią maskę podczas wypowiadania kwestii. Maski pomagały publiczności zrozumieć postać, ponieważ pokazywały jasno wyrażone emocje i umożliwiały zorientowanie się, kto i w jakiej roli przemawia. Co ciekawe, widzowie reagowali na maski, nie na aktora stojącego za nią. Aktor kryjąc się za Personą, pokazywał dokładnie to, co chciał, żeby było widoczne i ukrywał, to czego nie chciał pokazać.

 

To samo dzieje się, kiedy budujesz swoją widoczność w dzisiejszych czasach. W wyniku treningu życia, czy chcesz, czy nie, stosujesz własną, wyjątkową maskę społeczną – Personę, którą rozwinąłeś i kierujesz do świata.

 

Dramat Persony

 

Widzisz tylko to, czego wypatruje Twoja Persona, jeśli działasz w trybie automatycznym. Osoby, które budują markę osobistą a nie znają swojej persony, grywają swoje role nawykowo i w znanym sobie schemacie, scenariuszu. Ten sam scenariusz realizują w życiu osobistym jak i pełniąc rolę właściciela firmy.

Najczęściej w społecznym odbiorze nadmiernie eksponujemy jedną rolę, czy to rolę eksperta, rolę właściciela firmy, prezesa lub chociażby bycie mamą. Nie ma w tym nic złego pod warunkiem, że jesteśmy świadomi własnych wyborów i decyzji. Niezbyt szczęśliwa sytuacja jest kiedy odbiorcy marki odczytują scenariusz i rolę, jaką odgrywa persona a sam zainteresowany nawet nie zauważa przewidywalności własnej gry. Taka osoba jest bardzo sterowna dla innych, ponieważ łatwo jest manipulować dając personie dokładnie to no co jest wyczulona. Dramat Persony jest ważny również dlatego, że jest duże prawdopodobieństwo pomijania w twoim życiu tego co do twojej persony nie pasuje. Persona pomaga zobaczyć ci to, co masz zobaczyć, i zrobić to, co masz zrobić.

 

„Gdy pozostajesz nieświadomy wobec tego, nie masz swojej persony; to ona ma ciebie.”

 

To czego trzeba w zrozumieniu tożsamości własnej marki osobistej, to ktoś jeszcze, kto żyje obok persony, ktoś dużo bardziej przerażający, kogo boimy się pokazać i robimy wszystko, by nie wyszedł na publiczny widok. Mimo to, właśnie on jest najlepszą dźwignią rozwoju; twój cień.

 


Kolejny wpis o cieniu, zapraszam.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *